ikony
 

Wielowarstwowe aranżacje okienne - sprawdź, jakie połączenia sprawdzają się najlepiej! Cz.II


Przed Wami kolejny wpis, z którego dowiecie się jak tworzyć wielowarstwowe aranżacje okienne, co i z czym łączyć i na co zwracać uwagę, by efekt był dokładnie taki, jak chcecie. W poprzednim wpisie skupiliśmy się przede wszystkim na tym jak poprawie łączyć ze sobą rolety i firany/zasłony pod względem kolorów, wzorów i faktur. Dziś bierzemy na tapet cięższy kaliber, w którym najłatwiej o stylistyczne błędy – przyjrzymy się, jak dopasować długość poszczególnych osłon okiennych i na czym je zamontować, by całość była stylowa i funkcjonalna. Zaczynamy!

 

Długość firan i zasłon a systemy mocowania

Wszystkie porady, które zawarliśmy w poprzednim tekście pozwolą Wam stworzyć piękną i funkcjonalną aranżację okienną, precyzyjnie dopasowaną do charakteru wnętrza i zestawioną tak, by wszystko ze sobą współgrało. Wciąż są to jednak tylko podpowiedzi, które choć przydatne, można obejść i tworzyć autorskie kompozycje. W przypadku tej zasady jest inaczej – nie ma bowiem od niej żadnych odstęp. Oczywiście odważni mogą próbować, ale idziemy o zakład, że szybko przyznacie nam rację. ;)

Nie przedłużając – jeśli zdecydujecie się na stworzenie aranżacji złożonej z firan i zasłon, pamiętajcie o tym, że firana nie może wystawać spod zasłony, ani od dołu, ani od góry. Nigdy. Takie wystająca firana wygląda naprawę bardzo nieestetycznie, jak przysłowiowa gazeta wystająca ze spodni. Czy to oznacza, że jedyną słuszną zasadą jest zestawianie ze sobą wyłącznie osłon tej samej długości? Zdecydowanie nie! Doskonale bowiem prezentują się asymetryczne aranżacje, w których firana jest krótsza od zasłony np. gdy sięga odrobinę za parapet lub kończy się kilka centymetrów nad ziemią. Firana wystająca w górnej części aranżacji to najczęściej wynik różnic w mocowaniu, zwłaszcza w przypadku firan na tzw. przelotkach. W ich przypadku górna część materiału zawsze będzie wystawała ponad krawędź karnisza. Rozwiązania w takiej sytuacji są dwa: pierwszym z nich jest wybierane firan i zasłon mocowanych tradycyjnie na żabki lub bezpośrednio na karnisz drugim zaś wybranie dwóch osłon z takim samym systemem mocowania (na przelotkach) i umieszczenie ich na podwójnym karniszu. W każdym z nich to właśnie odpowiednio dopasowany karnisz ma decydujące znaczenie, bowiem to właśnie od niego zależy efekt końcowy. W przypadku osłon mocowanych tradycyjnie, najlepszym wyborem będzie podwójny karnisz z klasycznymi drążkami do zawieszania lub karnisz apartamentowy umożliwiający zamocowanie całej aranżacji na specjalnych żabkach. W przypadku przelotek wybór ograniczony jest w zasadzie wyłącznie do karniszy z drążkami – ważne jednak, by był to podwójny model złożony z dwóch, zintegrowanych ze sobą karniszy. Dzięki umieszczeniu obu drążków na tej samej wysokości i zastosowaniu takiego samego systemu mocowania w obu osłonach, ryzyko wystawania nieestetycznych krawędzi firany zza zasłony jest całkowicie zniwelowane.

 

 

Szerokość osłon okiennych

W przypadku wielowarstwowych aranżacji okiennych niezwykle istotną rolę pełni także szerokość poszczególnych osłon – tylko precyzyjne dopasowanie ich do szerokość okna lub wnęki pozwala uzyskać efekt efektownych marszczeń i fal. W przypadku rolet sprawa jest prosta – więcej na temat ich dopasowywania do wymiarów okna znajdziesz tu. Firany i zasłony powinny być jednak odpowiednio szersze, by nie tylko w pełni spełniać swoje funkcje, ale także efektownie wyglądać. Przyjmuje się, że szerokość tkaniny powinna wynosić 2 i pół razy tyle, ile wynosi szerokość okna, w przypadku zasłon i firan upinanych tradycyjnie i około 2 razy tyle, ile wynosi szerokość okna w zasłonach i firanach na przelotkach. Warto jednak pamiętać, że ostateczną szerokość zasłon i wybór odpowiedniego marszczenia warto dopasować do funkcji, jaką ma spełniać zasłona lub firana – jeśli spełnia wyłącznie ozdobną rolę, marszczenie nie musi być duże, bowiem fale mogą sprawić, że aranżacja będzie ciężka. Jeśli jednak mają zaciemniać wnętrze, to każda fałdka będzie stanowiła dodatkową warstwę ograniczającą dostęp światła.